Monday, October 6, 2008

~: Kembara Jalinan Ukhuwwah :~

Hurm akhirnya dah nak habis juga cuti kali nih kan. rasa macam tak lengkap raya kalau tiada aktiviti yang mampu menautkan kembali hati-hati yang pernah bersama-sama mengharungi liku-liku hidup di bumi waqafan.

Jadi atas inisiatif beberapa orang sahabat, Alhamdulillah Kembara Jalinan Ukhwah 1429 berjaya juga dijalankan walaupun penglibatan kurang memuaskan (ada perkara yang lebih besar mungkin).

Pada mulanya program ini hanya melibatkan dua orang sahaja, tetapi dari detik ke detik ianya semakin bertambah. Program bermula di rumah sendiri yg diziarahi oleh saudara Shamel. Kemudian dari Batu Belah kami berangkat ke Kg. Delek menuju ke rumah seorang sahabat dari kelas 511 Saudara Naufal. Banyak perbincangan yang dilakukan di umah beliau antaranya ialah program Open House dan juga Futsal. Tarikhnya telah ditetapkan pada 18 Oktober 2008. Nampaknya tarikh yang dipilih ini telah bertidih dengan tarikh Jamuan Hari Raya ALKIS di KISAS pada waktu yang sama. Takpe kita ramai-ramai gi serbu dua-dua tempat.

Kemudian kami (Ak & Shamel) meneruskan perjalanan ke Gombak menuju rumah Akh Muzakkir. Seperti biasa hidangan mee takkan terlepas dari rumah muzakkir nih setiap kali kami bertandang.

Ziarah ke Rumah Muzakkir

Seterusnya kami berangkat menuju ke rumah salah seorang AJK Kebajikan ALKIS, Ummi Rose. Banyak perkara yang dibualkan walupun pada masa yang sama kami agak tak menang tangan menjawab telefon daripada sahabat-sahabat yang lain untuk memudahkan urusan pada sebelah malamnya pula. Diharapnya agar pertemuan dengan salah seorang AJK ALKIS dapat membuka satu episod baru dalam diri Generasi SPM 06 KISAS. Mana tidaknya kalau sebelum nih kebanyakan tak puas hati ngn ALKIS, tapi Insya ALLAH pertemuan kali ini mampu merapatkan jurang antara kita semua.

Bersama Ummi Rose

Seterusnya tujuan kami adalah area Bangi, Adess malang bagi kami apabila terperangkap dalam kesesakan lebuh raya. Dikatakan seorang teman melalui telefon masa yang perlu diambil dari Zoo Negara ke TESCO Ampang hanya seminit, tapi adess seminit la SANGAT~!!! Sejam lebih, hurm bayangkan macam mana plak seminit leh jadi sejam?? adakah sebab jarak yg terlalu jauh atau sebab kesesakan lebuh raya atau sebab salah estimate ?!!! Apapun kali ini kami jadi berlima hihi. (tambahan Muzakkir, Azhar, Mahfuz).

Sesampai di Bangi kami terus menuju ke rumah Akh Marwan AMZ. Adess sesampai jer keruamah beliau bukan tangan yg dihulur utk disalami tapi Majalah Dewan Sastera plak yg dihulur, Kenapa yer ?? huhu sebab dier nyer cerpen dah masuk Majalah~!!!! huish Marwan... jangan berlagak sgt.. hehe (tp ak dengki gak).

Kebanggan Marwan AMZ

Then duduk kat umah Marwan punya la lama, sembahyang kat sana, then cek majalah RESTU balik dok gelak sana-sini kongsi pengalaman, waa best sangat2. Tetiba Marwan bisik kat telinga "Din I really miss this situation", mana taknya melayan karenah sahabat-sahabat mmg memeningkan kepala campur pulak dengan si Shamel ngn Mahfuz yang baru mencecah umur 18 tahun.. Time nak berangkat ke KLIA tuh plak, tetiba Professor Dr. Abdullah Md. Zain (Ayah Marwan) keluar, sempat berkongsi cerita malahan beliau tanpa diminta turut memberi kata-kata perangsang serta sedikit nasihat yang mambina kepada diri kami. Insya ALLAH nasihat tersebut akan berguna sepanjang hidup ini.

Makan di rumah Marwan

Sempat bergambar bersama Marwan AMZ

Kini tiba giliran menjengah ke KLIA. Haa?~!!! KLIA ?? Wat per ke sana nak beraya ke sana ker ?

Tiba di KLIA

Ish, bukan beraya la, tapi tujuan kami kesana bagi mengiringi keberangkatan sahabat serta sahabiah ke bumi anbiya'. Kali nih Rasydan turut bersama kami.

Tak sangka betul, dalam menanti detik-detik peperiksaan STAM, mereka ditawarkan dengan biasiswa tajaan Amanah RAya Berhad bagi melanjutkan pelajaran dalam bidang Syariah ke Universiti Al-Azhar - Empire of Knowledge-. Kesemua mereka yang menerima biasiswa adalah 23 orang, dan Majoritinya adalah pelajar KISAS. Beruntung benar dikau sahabat. Semoga pemergian kalian ke sana sentiasa dinaungi rahmat ALLAH yang tiada taranya.

Rombongan "hantaran" bersama Ustazah Nik Hazifah
(tiada dalam gambar Izzaz, Abg Mat, Abg Rauf, Mahfuz)


Bersama sahabat-sahabat yang akan meninggalkan Malaysia


Muzakkir bersama Rahim


Bersama ketua batch 05-06 Akh Hakimi Mat Salim


Hakimi sibuk menandatangani RESTU


Tandatangan sahabat dan sahabiah ke Al-Azhar


Bersalaman sebelum meninggalkan


Terpaksa pergi meninggalkan


Maaf atas segala khilaf, Jaid dan Shamel sukar dipisahkan

Apa yang menariknya pasal sahabat-sahabat sy nih, derang nih bukan tak berpeluang ke Universiti dengan kelulusan SPM, malahan mereka nih sangat-sangat layak. Tetapi atas kesedaran untuk memperjuangkan agama ALLAH dimuka bumi ini, mereka tetap dengan pendirian melanjutkan pengajian dalam bidang agama. Hurm siap ada yang meletakkan tepi tajaan PETRONAS utk melanjutkan pelajaran dalam bidang syariah. Tahniah sahabat-sahabat. Bagi yang menambil bidang lain jangan kalian lupa kalian pun mempunyai tanggungjawab untuk memperjuangkan agama ALLAH nih.

Sahabat KI 05-06 Tajaan ARB Syariah Al-Azhar :
Hakimi Mat Salim (502)
Rahim Ahmad (508)
Nazrul Aizad (509)
Hafiz Karim (503)
Jaid Hafizi (503)
Farahin (503)
Siti Sabiha (510)

Sahabat KI06-07 Tajaan ARB Syariah Al-Azhar :
Tuan Mohd Hanif
Izzat Naqib
Syazwan
Naqiuddin
Fikri Aiman (Aiman Kisah)
Fakhri

Hurm semoga kalian sentiasa berada dibawah lembayung Rahmat ALLAH..

"Ya Allah Ya tuhan kami, aku memohon kepada-MU agar ukhuwah yg telah terjalin ini berkekalan di bawah lembayung rahmatmu, hari ini menjadi saksi akan jalinan ukhuwah yg telah terjalin sebelum ini. tetapkanlah hati kami pada jalanMU, tetapkanlah hati kami dalam perjuangan menegakkan agamaMU ya Rabbul 'Izzati ampunilah kami"

12 comments:

Anonymous said...

very clever.

[MH] said...

salam...

aku pon nak pulang daaa...uwaaa...for sure takde sape nk serbu kan kan?

bangganya lihat mereka

Din Paiman said...

adess kak
ko leh jer nak suh dak2 nih serbu.. hehe..

ak pon bangga ngn derang..

dan said...

sape stock market broker nih. hmm.

waa din mmg la panjang..ko berjalan dari mana ke mana..aku dari rumah marwan baru stat berjalan..padan aa pendek..lagipun aku nak letak gambar bebnyk takleh..tenet aku slow sket. malas nak tunggu lelama.

apepon akhirnye kita brjumpa gak kan din! trima kasih bnarkan aku join rombongan korg.

m said...

ah,mane ade akuw ckp 1 minit.15 minit kn.haha.ikut ckp mel tu.kate sweet eighteen.haha.

Ammar Faris said...

wow, best post nih...

hmm mcm pengembaraan betul lah..

kelakar sebab start ngn sket2 lepas tuh jadi byk...

and yg last skali tuh , dorang mcm artist lah pulak..hahaha..

ukwhah fillah, teruskan menulis din...

oh aku pun jeles..haha..rezeki ko marwan...

kalu ko rajin, ko (marwan_ wat lah electronic version (softcopy)

and ajak2 yg berbakat laen tulis artikel2 tuk kiter punyer batch..

din, once again, thanks...

thanks for promoting the gen51 website..as a return, nnti aku promote blog ko kat blog aku (kat tempat blogs to visit:)

TQ

c's said...

ari tuh ktrg xde mnta sign p0n.. fly gk!

dinpaiman said...

raden : huhu bkan tak nk mintak, sumer yg sign malam tuh kami mintak, acap othman junior yg fly medic tanta pon kami mintak, tp korang yg medic cairo nih nmpak bz, jd nak kaco pon malas...

takper len kali ak sedikan plak besar2 suh korang sign yer..

c's said...

ohhoo.. menuntut kang bru tau..

uitss.. xabs xm agi ke? update2!! huhu..

Anonymous said...

bagus rr ko din..
g hntr member2 fly..
kagum2~

Anonymous said...

gmba aku dgn jaid tu xley bla la siak
tah bile r mke aku jd cmtu

Servant Of Allah said...

salam

adik abg sehat? rinduu sgt.
lama tk baca post die.